آخرین مطالب پيوندها
تبادل
لینک هوشمند
نويسندگان
بازهای رایانه ای بازی های رایانه ای
یادش بخیر! انگار همین دیروز بود كه آقای كن کوتاراگی (Ken Kutaragi) مدیر اسبق بخش تفریحات و سرگرمی Sony با رونمایی PS3 در نمایشگاه E3 سال 2005 همه را متحیر ساخت. در سال 2006 هزاران نفر در اولین ساعات روز شهر توكیو برای عرضه اولین كنسول PS3 صف كشیده بودند و هیجان زده بودند. تا دو سال پیش Killzone 3 نهایت پیشرفت بازی های انحصاری بود، اما اكنون كه در حال نوشتن این مطلب هستم، نمی توانم باور كنم كه قرار است تا كمتر از یك سال دیگر با PS3 افسانه ای خداحافظی كنم كه خاطرات فراوانی از نسل هفتم با آن دارم. چه بخواهیم چه نخواهیم، هر روز بیشتر از دیروز به پایان كار این كنسول بی نظیر نزدیك می شویم. نشست چند روز پیش Sony موسوم به Sony Meeting آب سردی بر پیكر داغ 73 میلیون نفر صاحب PS3 بود كه نوید یك PC بهینه سازی شده برای انجام بازی با نام PS4 را به این صنعت بزرگ داد. Sony در حالی پا به نسل هفتم و عرضه PS3 گذاشت كه در نسل قبلش با PS2 تقریباً بازار را به تسخیر خود درآورده بود. PS2 كنسول بی رقیب نسل ششم بود كه عملكرد نسبتاً ضعیف XBOX كلاسیك و GameCube باعث شده بود تا یكه تاز نسل ششم باشد. به پشتوانه این پیروزی، Sony آغاز نسل هفتم را یك سال به تأخیر انداخت و اینبار این نسل با عرضه Xbox 360 رسماً شروع شد. از آنجایی كه كنسول Microsoft میدان رقابت را خالی می دید، تا جایی كه می توانست، تاخت و در همان سال اول عرضه، چیزی حدود 7 میلیون دستگاه به فروش رسید. قیمت نسبتاً بالاتر PS3 در سال اول انتشار و همچنین درخشش Xbox 360 باعث شد تا فروش این كنسول در غرب و بازار پررونقش راضی كننده نباشد. Sony با مشاهده وضع پیش آمده، بلافاصله قیمت PS3 را كاهش داد و ضررهای مالی فروانی را به جان خرید، اما این سیاست باعث شد تا بتواند خود را به Microsoft و Xbox 360 برساند. البته باید یادآور شد كه میزان فروش PS3 همواره در این سال ها پایین تر از Xbox 360 بوده و اكنون در سال 2010 چیزی حدود 73 میلیون دستگاه از این كنسول به خانه خریداران رفته است. اولین اقدام برای رونمایی از كنسول ها و تكنولوژی نسل بعد، فرصتی بود که Microsoft از دست داد و در مقابل Sony به شكل زیركانه ای از آن استفاده كرد. البته چند ماهی می شود كه Nintendo با عرضه Wii U رسماً زنگ نسل جدید كنسول های خانگی را به صدا درآورده، اما صاحب نظران و همچنین خریداران، آن طور كه باید Wii U را به عنوان یك كنسول نسل جدید تحویل نگرفته اند و برای معرفی كنسول های Sony و Microsoft منتظر مانده اند. بالاخره پس از شایعات فراوان و حرف و حدیث های گوناگون، Sony در طی مراسمی كه 20 فبریه برگزار كرد، كنسول جدید خود را با نام PlayStation 4 معرفی كرد. PS4 که رقیب اصلی كنسول جدید Microsoft محسوب می شود، بسیار حیرات آور به نظر می رسد و بر خلاف PS3 ساختاری ساده و كاربردی دارد. این كنسول فوق العاده، شباهت بسیاری به PCهای قدرتمند دارد و در واقع یك PC بهینه سازی شده برای انجام بازی ها تلقی می شود. بسیاری، به ویژه اعضای Microsoft عقیده دارند كه نشست خبری Sony فاقد هر گونه ارزش و اطلاعات خبری بوده و در واقع، نشستی كه همراه با رونمایی از خود كنسول نبوده را یك ترفند تبلیغاتی تلقی می كنند. اگر ویدیوی این نشست را بازبینی كنید، متوجه خواهید شد كه این انتقادها خیلی هم بی مورد نیستند، زیرا تنها كنترلر PS4 با نام DualShock 4، تعدادی بازی برای نسل بعد و معجزات موتور UE4 به نمایش درآمدند. البته یك سری اطلاعات سخت افزاری نیز ارائه شدند، این احتمال وجود دارد كه این تا روز نهایی و عرضه كنسول تغییر كنند، زیرا پروسه ساخت PS4 هنوز به اتمام نرسیده است. مراسمی كه برای رونمایی از یك كنسول بدون رونمایی از خود كنسول برگزار شود، كمی نامتعارف به نظر می رسد، اما باید به Sony حق داد كه بخواهد كنسول جدیدش را برای E3 نگه دارد تا بتواند كنفرانسی منحصر به فرد در آن نمایشگاه داشته باشد. البته امیدواریم که این ملاحظه كاری ها برای نمایش در E3 مانند عملكرد Nintendo برای Wii U در E3 سال های گذشته نباشد كه بزرگترین ضربه را به این كنسول وارد كرد. به هر حال، نتیجه این نشست، یك سری مشخصات سخت افزاری فوق العاده بود كه اگر عملی شوند، چیزی فراتر از یك كنسول بازی را در PS4شاهد خواهیم بود كه در ادامه به آن خواهیم پرداخت. همانطور كه گفته شد، PS4 ساختاری مشابه با PCهای قدرتمند دارد. معماری پیچیده PS3 باعث می شد كه ساخت بازی برای آن به یك كابوس برای سازندگان تبدیل شود، زیرا ساعت ها درگیری با سخت افزار آن و بازنویسی برنامه ها وقت و انرژی بسیاری را صرف این كار می کرد. تمام این مشكلات سبب می شد تا سازندگان ابتدا بازی هایشان را برای Xbox 360 و PC بسازند و در نهایت آن ها را برای PS3 پورت كنند. نتیجه این امر، باگ ها و نقص های بسیار در نسخه PS3 بازی ها می شد. تنها استودیوهای First-Party کمپانی Sony، مثل Naughty Dog ،SCE Santa Monica ،Guerrilla Games ،Sucker Punch و... می دانند كه باید چگونه برای PS3 بازی بسازند. خوشبختانه Sony به خوبی به این امر واقف بوده و طراحی كنسول جدیدش را بسیار ساده، اما در عین حال حیرت انگیز انجام داده است. از آنجایی كه Sony یك تولید كننده بزرگ است، این انتظار خیلی دور از ذهن نبود كه برای PS4 از قطعات سخت افزاری فوق العاده قدرتمند استفاده كند. قبل از هر چیز، باید بگویم كه طراحی این كنسول در راستای جلب نظر مصرف كنندگان غربی و برای بدست آوردن بازار غرب صورت گرفته، زیرا Sony اصلاً نمی خواهد ناكامی های نسل هفتم در بازار غرب دوباره تكرار شوند. ساخت و طراحی PS4 از سال 2008 كلید خورده است. این كنسول از یك Chip پردازشی مجتمع (APU) بهره می برد كه توسط AMD طراحی شده است. این اولین خبر خوش برای سازندگان بازی به حساب می آید، زیرا انتظار می رود که در Xbox بعدی نیز با قطعه مشابه ای طرف باشیم. Chip اصلی PS4 به8 هسته پردازشی AMD x86 Jaguar، یك پردازنده مستقل گرافیكی HD AMD Radeon همراه با كنترلر چند كاناله حافظه GDDR5 مجهز شده است. همانطور كه مشخص است، معماری Chip اصلی این كنسول بسیار مشابه با ساختار و اسكلت کامپیوترهای شخصی صورت گرفته است. این بدان معناست كه سازندگان با صرف هزینه و وقت كمتر، می توانند بازی هایشان را بسازند و تمام قوا و تمركزشان را روی كیفیت نهایی محصولشان بگذارند. PS4 دارای 8 گیگابایت حافظه GDDR5 با پهنای باند 176 گیگابایت بر ثانیه است. در حالیكه در PS3 از حافظه 512 مگابایت استفاده شده بود. برای واحدهای CPU و GPU منابع حافظه مجزایی در نظر گرفته شده و مانند PS3 قرار نیست که هر دو از یك منبع تغذیه شوند. همانطور كه می بینید، از نظر سخت افزاری با قدرتمندترین كنسولی كه تا به حال وجود داشته، مواجه هستیم، اما باید صبر كرد و دید كه بعد از معرفی كنسول جدید Microsoft، باز هم چنین نظری خواهیم داشت یا چیزهای جدیدتری با Xbox جدید در انتظارمان است. از نظر امكانات جانبی هم PS4 یك كنسول بی نظیر است. از درایو 6X Blu-ray در این كنسول استفاده شده كه در PS3 از 2X استفاده شده بود. یعنی چیزی حدود 3 برابر افزایش! این درایو از دیسك های 2 لایه 50 گیگابایتی بهره خواهد برد كه البته امكان تغییرات وجود دارد. مشخصاً تمامی مدل های PS4 با هارد دیسك های ظرفیت بالا عرضه خواهند شد. البته مقدار ظرفیت آن ها مشخص نیست، اما انتظار می رود که این مقدار از 500 گیگابایت شروع شود. تعدادی USB Port 3 روی بدنه كنسول تعبیه شده كه تعداد دقیق آن ها هنوز اعلام نشده است. همچنین PS4 به Bluetooth 2 مجهز است كه واقعاً عالی به نظر می رسد. كنترلر خوش دست PS4 از ارگونومی خوب و مناسبی در طراحی بهره می برد. دكمه ها و آنالوگ ها سر جایشان باقی مانده اند، اما آیتم های جدیدی به DualShock 4 اضافه شده اند. یك نمایشگر لمسی خازنی با قابلیت تشخیص دو نقطه و كلیك در آن واحد. بلندگوی داخلی كه میان آنالوگ ها قرار گرفته است. كلید مخصوص اشتراك گذاری كه پیش از این شایعات بسیاری در این خصوص وجود داشتند كه همه توسط Sony تأیید شدند. میكروفون 4 كاناله با قابلیت تشخیص صداهای گوناگون و همچنین دو لنز مخصوص دوربین كه می توانند از فریم 60 با وضوح 1280x800 پشتیبانی كنند. در طراحی كلیدهای R2 و L2 تغییراتی اعمال شده و اكنون شباهت بسیاری به ماشه اسلحه پیدا كرده اند. همچنین كلید Home و USB Port برای اتصال كنترلر با كنسول نیز وجود دارند. DualShock 4 بسیار عالی و زیبا به نظر می رسد كه كمتر كسی می تواند از آن ایراد بگیرد. تنها قسمت به نمایش درآمده از PS4 در نشست Sony، همین كنترلر فوق العاده بود. مگر می شود كنسول جدیدی از خانواده PlayStation معرفی شود و نسخه جدیدی از Killzone همراه آن نباشد؟ عناوین نسل بعدی فوق العاده ای برای PS4 به تصویر كشیده شدند كه در بین آن ها دو عنوان انحصاری Killzone: Shadow Fall و inFamous: Second Son هم دیده می شدند. تمامی عناوین، نمایش خیره كننده ای داشتند و به نظر می رسد که كنسول جدید Sony از عناوین انحصاری بسیار با كیفیت تری نسبت به PS3 بهره خواهد برد. حال باید پس از مشاهده Xbox بعدی قضاوت كرد كه آیا آن زمان باز هم PS4 قویترین خواهد بود یا اینكه Microsoft چیزهای بهتری برایمان رو خواهد كرد! نظرات شما عزیزان: پنج شنبه 24 اسفند 1391برچسب:, :: 8:5 :: نويسنده : ali
|